Pages

Saturday, December 31, 2011

Gambar MyKAD Baru



PUTRAJAYA: Orang ramai digalakkan menukar MyKad sedia ada kepada versi baru selepas Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkannya secara berperingkat bermula di Ibu Pejabat JPN Putrajaya dan Shah Alam mulai 3 Januari depan.

Ketua Pengarah JPN, Datuk Jariah Mohd Said berkata, saranan itu bertujuan membolehkan orang ramai mendapatkan MyKad berkualiti memandangkan kualiti cip sebelum ini sering dipersoalkan selain dapat mengekang aktiviti pemalsuan MyKad. Katanya, MyKad berstruktur baru itu sudah ditambah baik dari segi reka bentuk dan ciri keselamatan di samping dapat menyimpan maklumat sebanyak 80 kilobit berbanding MyKad sebelum ini iaitu 64 kilobit.

“Ia diperbuat daripada polikarbonat yang lebih tahan serta menggunakan teknologi turisan (torehan) laser pada permukaan kad.

“MyKad baru ini menggunakan cip baru serta menampilkan dua gambar pemilik MyKad pada bahagian depan dengan saiz berbeza,” katanya pada sidang media, di sini, semalam. Beliau berkata, objektif penambahbaikan itu bagi memastikan keseluruhan percetakan keselamatan MyKad dengan teknologi terkini. “Selain itu, ia dapat memperkukuh daya lekatan antara lapisan cetakan dengan ‘overlay’ (helaian lut sinar dengan gambar atau lukisan yang diletakkan pada gambar lain untuk mengubahnya) reka bentuk yang sudah ditambah baik,” katanya. Jariah berkata, penukaran MyKad baru hanya mengambil masa sehari di 15 kaunter terpilih seperti Putrajaya, Shah Alam, Kluang, Johor Bahru dan Melaka.

 “Selain 15 kaunter ini, penukaran MyKad baru mengambil masa 10 hari bekerja iaitu di cawangan Semenanjung manakala Sabah dan Sarawak (selain Miri dan Kuching) selama 30 hari bekerja. “Bayaran RM10 dikenakan untuk menukar MyKad baru tetapi bagi pemilik MyKad yang rosak dan bagi pemohon MyKad dalam tempoh 12 bulan dari tarikh serahan kad, tiada sebarang bayaran yang dikenakan,” katanya.

Laporan- myMetro