Pages

Tuesday, December 20, 2011

Selamat Tinggal Prof Aziz Bari !



Saya terkenang akan peristiwa ketika peghujung semester yang lalu, saya dan rakan-rakan sibuk untuk mendaftar subjek bagi semester ini. Saya dan beberapa rakan beruntung kerana berjaya mendaftar subjek Undang-Undang Perlembagaan atau Constitutional Law bersama Prof Aziz Bari (gambar). Beberapa rakan yang lain tidak berjaya disebabkan oleh timetable clash dan kuota yang sudah penuh.

Sosok ini jarang dilihat berlegar di sekitar fakulti. Hanya nama sahaja yang kerap didengari. Menjadi anak didik beliau adalah satu peluang yang dinantikan.

Sosok ini sangat cool. Masuk ke kelas lenggang kangkung tetapi tidak kangkung. Hanya sehelai kertas dan marker pen ditangan. Tidak ada attendance list. Apa yang menarik ialah pelajar berbondong bondong hadir ke bilik kuliyah walaupun kuliyah bermula jam 8 pagi. Beliau mampu menarik pelajar untuk ke bilik kuliyah tanpa menjadikan rekod kehadiran sebagai ugutan.
Beliau memiliki aura tersendiri.

Selepas isu rampasan kuasa di negeri Perak, nama beliau sekali lagi menjadi perbualan masyarakat dalam isu JAIS di Selangor.

Peranan sebagai ahli akademik dinafikan kerana memberikan pandangan akademik yang telus dan benar. Dosa kali ini cukup besar. Aziz Bari perlu dikekang.

Dosa-dosa ini direka khas untuk kepentingan pihak tertentu yang menganggap diri mereka ma’sum sehingga tidak boleh ditegur. Mujur mereka hidup di akhir zaman. Kalau di zaman sebelum kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, keangkuhan dan ketakabburan mereka ini akan dibayar cash oleh yang Maha Takabbur. Kisah Fir’aun, Haman, Namrud, Qarun dipandang enteng ataupun tidak pernah ambil tahu. Kasihan dengan kejahilan mereka.


Prof Aziz Bari letak jawatan

Kini Prof Aziz Bari hanya menunggu akan berakhirnya semester ini untuk ‘angkat kaki’ dari UIA. Hasrat ini dinyatakan oleh beliau sendiri. Bukan kerana diarah untuk berbuat demikian tetapi atas dasar ‘belas kasihan’ terhadap pihak pengurusan UIA yang saban hari semacam didesak oleh campur tangan luar. Khabar anginnya pihak istana juga datang ‘melawat’ UIA.

Beliau dilihat sebagai bebanan ataupun liability kepada pentadbiran UIA. Ada juga ibu bapa yang datang mengadu kepada pihak kuliyah atas alasan anak mereka tidak faham tentang apa yang diajar oleh Prof Aziz Bari ketika dalam kuliyah (selama 22 tahun beliau mengajar ini kali pertama laporan sebegini dibuat).

Tindakan ini seakan desakan yang dilakukan secara tidak langsung atau impliedly supaya beliau ‘berambus’ segera dari UIA. Tiada alasan untuk memecat beliau. Justeru modus operandi yang berbeza mesti diguna pakai. Kesan daripada itu, sedikit sebanyak kebebasan beliau sebagai ahli akademik disekat. Oleh itu, meninggalkan UIA mungkin jalan terbaik.

Sehingga kini ramai pelajar yang tertanya tanya dimanakah kenyataan beliau yang telah mencalar imej universiti. Persepsi pelajar ialah di sana mungkin ada campur tangan politik. Persepsi pelajar ialah mungin rektor patut berundur. Persepsi pelajar ialah universiti bukan lagi universiti. Pihak pentadbiran dilihat seolah olah bersekongkol dalam usaha untuk mengekang beliau. Kadang kadang dilihat flip flop dan play safe dalam memberi kenyataan.

Universiti sebagai wadah atau medan percambahan dan pertempuran ilmu kini seolah-olah telah menjadi medan untuk memuja dan mengampu. Persepsi pelajar ialah kenapa rektor perlu takut? Jika beliau dianiayai oleh tangan ghaib ribuan pelajar UIA akan bersama beliau atas dasar kebenaran.

Hasrat untuk memperbaiki kedudukan institusi pengajian tinggi di negara ini dan juga hasrat untuk mencapai status seperti Oxford dan Harvard yang sering dilaungkan itu hanyalah idea bodoh dan retorik semata-mata andai kata sistem dan amalan yang dibudayakan ini masih dikekalkan demi manjaga kepentingan bapak-bapak yang sedang berkuasa.

Kesannya, akibat hujah tidak dapat dibalas dengan hujah, Prof Aziz Bari menjadi mangsa. Kehilangan beliau adalah satu kerugian yang amat besar kepada universiti. Selamat maju jaya saya ucapkan kepada Prof Aziz. Saya berbangga menjadi batch terakhir beliau. Sumbangan dan jasa beliau akan terus dikenang. Semangat itu tidak pernah luntur dan akan dibawa bersama. Berjayalah di medan tempur yang lain dengan satu tujuan iaitu untuk merencana perubahan menyeluruh dan bersekutu.


In Aziz Bari We Trust!


Oleh Muhammad Kamil Abdul Munim, UIAM
 

Hasan Ali "Menggila" Lagi ???



Hasan: mana bukti saya masuk jerat Umno ?
Exco Selangor Hasan Ali hari ini mencabar setiausaha agung PAS agar mendedahkan sebarang bukti yang mengaitkannya dengan usaha melemahkan parti itu dan kini termasuk dalam "perangkap Umno."

Menyifatkan kenyataan Mustafa Ali minggu lalu itu sebagai "sombong", bekas pesuruhjaya PAS Selangor itu berkata tokoh kanan PAS itu menggunakan kuasanya sebagai setiausaha agung untuk mengeluarkan kenyataan yang bukan-bukan dan tidak tentu arah.

Dalam sidang media di kediamannya di Kuala Lumpur, Hasan juga menggesa PAS agar mengenakan tindakan disiplin terhadap ketua penerangan PAS Selangor, Saari Sungib, yang mendedahkan beliau (Hasan) tidak cukup pencalonan untuk mempertahankan kerusinya, Gombak Setia.

Hasan turut menyifatkan pergeseran mutakhir sejak minggu lalu antara beliau dengan pemimpin parti itu berpunca daripada kenyataan Saari yang dipetik beberapa media - termasukMalaysiakini.


Komentar Dari Kaki Gunung Jerai


1. Kenapa Hasan Ali menggunakan media umno untuk menyerang pemimpin Pas.

2. Apa kaitan Hasan Ali dalam perjumpaan beliau dengan Blogger Umno ?

3. Dimana wala' Hasan Ali kepada Mustafa Ali selaku S.Agong Pas. Jika benar apa yang telah diterangkan oleh Mustafa Ali, kenapa Hasan tidak menghadiri mesyuarat AJK Pas Pusat untuk menyelesaikan masalah dalaman parti dan permasalahan lain ?

Lawak Atau Tidak : Dr M Nak Pi Tanya World Bank ???



Dr M : 'Saya nak pi tanya Bank Dunia,betulkah ?
Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi menafikan bahawa beliau  pernah meminta bantuan kewangan daripada Bank Dunia, sama ada semasa krisis kewangan tahun 1997 atau selepas itu.

Mengulas mengenai pendedahan Pengarah Strategik PKR Mohd Rafizi Ramli yang mengemukakan tiga dokumen yang didakwa sebagai bukti  beliau pernah membuat pinjaman itu, Dr Mahathir berkata beliau perlu membuat pengesahan dengan Bank Dunia untuk melihat sama ada dokumen itu asli atau tidak.

"Saya nak tengok...Saya nak pi (pergi) tanya World Bank betul ka ini...pasal sekarang ni taulah gambar manusia dengan badan lain pun boleh buat.

"Sepanjang yang saya ingat dan saya tidak lupa, saya tidak pernah menghantar sebarang permintaan bagi sebarang wang, tidak semasa krisis kewangan atau malah selepas itu. Saya (ketika itu) baru saja kecam World Bank, lepas tu nak minta duit kat dia buat apa? Bodohlah saya," katanya kepada  pemberita selepas perjumpaan dengan 26 peserta program realiti Adik-Adikku di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

Dr Mahathir turut mempertikaikan mengapa dokumen seperti itu tiba-tiba muncul, sedangkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar  Ibrahim mengatakan beliau tidak mempunyai dokumen itu sebelum ini.

"Kenapa baru hari ni, dah berapa tahun dah, baru keluar? Pasal politiklah, pasal pilihan raya, nak burukkan orang lain,"  katanya.

Anwar ketika berucap pada majlis makan malam membincangkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang turut dihadiri wakil kedutaan asing baru-baru ini dilaporkan mendakwa Dr Mahathir ada menulis kepada Bank Dunia untuk bantuan dana semasa krisis kewangan.
Dr Mahathir kemudiannya mencabar Anwar bersumpah dengan memegang al-Quran bagi membuktikan perkara itu.

Program realiti Adik-Adikku merupakan program Radio Televisyen Malaysia (RTM) untuk mencari bakat si cilik dalam berdakwah. Episod akhir program itu akan diadakan pada Mac tahun depan dengan hanya lima orang peserta akan terpilih.

Laporan- Bernama

p/s macam kenal saja siapa yang dimaksudkan gambar boleh dibuat ,manusia dengan badan lain. semoga Dr M mendapat hidayah Allah dan pulang ke jalan benar.

Najib Perangkap Diri Sendiri Dengan Keputusan Anwar "Bersalah"



Perbicaraan liwat II Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim telah lama membayangi landskap politik negara semenjak tiga tahun yang lalu.

Hangat selepas pilihan raya umum 2008 yang melanda Pakatan Rakyat berkuat kuasa di lima buah negeri, Anwar dituduh liwat oleh pembantu lelaki berusia 27 tahun pada bulan Jun tahun yang sama. Masa dan pelaksanaan tuduhan, termasuk peranan yang dimainkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, memberikan gambaran jelas bahawa satu muslihat politik telah muncul untuk menafikan Pakatan Rakyat rentang yang lebih besar bagi PU-13 akan datang.


Dan apa cara yang lebih baik daripada sasaran ketua pembangkang terbesar yang pertama di Malaysia. Malah, begitu jelas dan banyak pihak, termasuk Anwar sendiri, menjangkakan keputusan bersalah pada Januari 9, 2012.


"Proses ini tidak adil. Ini bukan satu perbicaraan yang adil dan kami telah mengemukakan bukti yang cukup meyakinkan, menarik, yang tidak boleh dinafikan, untuk menyokongnya," Anwar memberitahu pemberita selepas perbicaraan itu berakhir. "Setelah berkata demikian, kita masih menaruh harapan bahawa kewarasan akan diguna pakai dan hakim akan membuat keputusan berdasarkan fakta dan undang-undang."


Tiada perbezaan


Sesungguhnya, Anwar bersedia untuk hukuman penjara. Hukuman yang beliau sudah biasa kerana telah menghabiskan 6 tahun di penjara sebelum beliau dibebaskan daripada tuduhan liwat dan dibebaskan pada tahun 2004. Keputusan bersalah Liwat II dapat melihat Anwar menghabiskan maksimum 20 tahun di dalam penjara, yang ramai percaya akan mengakhirkan kerjaya politik beliau.
"Ia tidak menjadi sebarang perubahan - di penjara atau di luar, saya akan berjuang untuk keadilan," kata Anwar.


Dengan atau tanpa pengakuan bersalah ke atas Anwar, hari-hari untuk Barisan Nasional (BN) sebagai parti pemerintah Malaysia sudah bernombor. Dalam tahun-tahun dari 1997 hingga 2008, tiada siapa yang pernah memberi pembangkang peluang untuk terus hidup menghadapi jentera BN yang besar dan licik.
Tetapi bukan sahaja Pakatan terselamat, ia telah meningggalkan jejak. Prestasi yang tidak pernah dicapai dicatatkan oleh kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang. Pemilihan terbaru menunjukkan Pakatan mendahului BN di beberapa negeri, termasuk Perak dan Selangor.


Najib akan memastikan hukuman ‘bersalah’ dikeluarkan


Tsunami politik 2008 bukan hanya kemenangan untuk Pakatan Rakyat. Ia merupakan satu revolusi yang dilaksanakan oleh rakyat Malaysia. Daripada 11 juta pengundi berdaftar, 7.94 juta membuang undi semasa PU-12.


Daripada jumlah ini, 4.08 juta mengundi BN dan 3.79 juta mengundi Pakatan Rakyat. Dalam erti kata lain, 4.08 juta rakyat Malaysia membantu untuk mengekalkan BN sebagai kerajaan hari ini, manakala 3.79 juta pengundi mengembalikan Pakatan di lima buah negeri. Tren ini perlu diperkukuhkan lagi dalam lebih atau kurang nombor yang sama pada PU-13. Landskap politik telah berubah sejak tahun 2008 dan berpihak kepada Pakatan Rakyat, lebih daripada BN.


Apabila seseorang menambah faktor Anwar untuk campuran menggelegak rasa tidak puas hati orang ramai terhadap BN, skala sekali lagi mengarah ke Pakatan. Untuk Umno dan BN, Anwar masih masalah enigma. Masalah mereka dengan beliau dua kali ganda besarnya. Sekiranya mereka menampar padanya (1) keputusan tidak bersalah, atau (2) keputusan bersalah? Sebenarnya, di mana keputusan mereka, hasilnya tetap sama.


Keputusan tidak bersalah menguatkuasakan perihal bahawa seluruh perbicaraan adalah satu percubaan bermotifkan politik yang bertujuan untuk memotong kepala gabungan Pakatan Rakyat. Ini membuktikan bahawa kerajaan BN telah mengambil kesempatan terhadap rakyat Malaysia dan menggali semula lubang di mana parti itu telah tenggelam dalam cubaan untuk berpaut kepada kuasa.


Kempen agresif untuk mengecop Anwar sebagai calon yang tidak boleh dipercayai bagi Perdana Menteri Malaysia akan memakan diri. Keputusan tidak bersalah akan mencalarkan kredibiliti saingan utama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kerana Liwat II telah dilancarkan sebaik sahaja Najib "menasihati" Saiful Bukhari Azlan (penuduh Anwar) untuk membuat laporan polis. Dan kerana ini, Najib - yang terkenal dengan kesia-siaan dan kesombongan - tidak mempunyai pilihan tetapi untuk melihat permainan ini berakhir.


Seorang penyelamat dilahirkan dari strategi silap-nasihat Najib


Namun, keputusan bersalah seterusnya akan menjadikan Anwar Ibrahim ikon politik setanding Nelson Mandela. Tokoh yang dilihat sebagai mangsa kerajaan yang dilihat sebagai peningkat rasuah dan penindas, sanggup melakukan apa sahaja untuk menutup mulut pengkritik. Ia akan meningkatkan lagi kedudukan Anwar dan keajaiban yang mengelilingi beliau.


Beliau akan menjadi seorang wira dan Najib penjahat yang bodoh pada ketika itu. Peluang bagi BN untuk kalah pada PU-13 akan memuncak dengan hebat. Mungkin karma, tetapi apa yang dilakukan akan dibalas semula. Tawaran berdengki olehNajib dan isterinya Rosmah Mansor untuk membelenggu Anwar dengan tuduhan palsu dan boleh menyebabkan pasangan tersebut dihalau keluar Umno kerana kehilangan parti kerajaan persekutuan yang telah lama dipegang.


Ia akan menambah rasa tidak puas hati yang semakin meningkat dalam warga Melayu kerana Laporan Integriti Kewangan Global menunjukkan Malaysia kini menjadi negara ke-4 yang paling korup di dunia, selepas China, Mexico dan Russia. Di Asia Tenggara, Malaysia adalah paling korup selepas mengalami aliran keluar haram dana sebanyak USD338 bilion bagi tempoh 2000 hingga 2009, berbanding dengan jiran yang paling korup, Filipina yang mengalami aliran keluar haram USD131 bilion.


Malah, ramai rakyat Malaysia akan mempersoalkan jika Anwar bersalah, maka bagaimana pula dengan ahli-ahli politik yang lain masih bebas yang terus membazir wang awam, termasuk Najib sendiri? Sebagaimana yang mereka katakan, orang-orang yang tinggal di rumah kaca seperti panglima perang Umno, tidak perlu membaling batu. Kempen perosakan imej oleh kerajaan BN akan memakan diri dan menyebabkan ramai lagi untuk menyokong pembangkang di Malaysia.


Cemuhan komuniti global


Akhbar terkemuka harian Britain The Guardian meramalkan Anwar tidak lama lagi akan menjadi mangsa "ketidakadilan suspek politik yang mengerikan" merujuk kepada perbicaraan kes liwatnya yang terlalu berat sebelah. Dalam ulasan yang pedas, harian UK juga menggesa sekutu barat Malaysia di UK dan AS untuk "melihat dengan lebih dekat pada rakan mereka."


Harian UK berhujah bahawa pengendalian kerajaan Najib bagi tuduhan liwat Anwar "yang sangat diragui" wajar penelitian yang lebih dekat sebagai amalan demokrasi di negara ini. Antara lain, Simon Tisdall editor yang bertegas pada Najib kerana "kecenderungan autoritariannya" dan "terang-terangan penyelewengan politiknya", malah menuduh perdana menteri Malaysia tersebut kekurangan keaslian kerana mengitar semula tuduhan liwat terhadap Anwar dan sudah biasa memegang tampuk kuasa disebabkan oleh keturunan keluarga beliau yang merupakan pemimpin-pemimpin politik.


"Jika Anwar didapati bersalah dan hakim perbicaraan seolah-olah telah membuat fikirannya - dia tidak akan menjadi satu-satunya ataupun mangsa yang paling penting ketidakadilan suspek politik yang mengerikan. Reputasi demokrasi Malaysia telah cedera secara kritikal, dan dengan kemarahan itu, rakyat Malaysia boleh berterima kasih pada Perdana Menteri mereka, Najib Razak, "kata Tisdall.


Walaupun tanpa Anwar, Pakatan seribu kali lebih bagus dari BN


Keputusan bersalah bagi Anwar akan menghancurkan BN. Masa telah berubah di Malaysia sejak tahun 1997. Kemudian, Anwar berdiri sendiri terhadap kekuatan jentera BN. Hari ini, terdapat pemimpin pembangkang yang lain yang sama-sama berkebolehan seperti Anwar, walaupun mereka mungkin tidak berkarisma seperti beliau.


Walau bagaimanapun anda melihatnya, Pakatan Rakyat walaupun tanpa Anwar sejuta kali lebih baik daripada BN - tanpa mengira sama ada Najib, timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Mahathir Mohamad berkuasa dalam Umno.


Tidak, meletakkan Anwar di dalam penjara tidak membunuh gerakan pembaharuan, sebaliknya ia akan mempercepatkan aspirasi rakyat Malaysia untuk pembaharuan dan perubahan. Maaf untuk mengatakan ini, tetapi Najib yang bodoh telah memerangkap dirinya sendiri.


Laporan- Malaysia Chronicle