Pages

Wednesday, November 30, 2011

Apa Faedah Dikekalkan Isa Samad Dalam Felda ???



Krisis Felda :Buang saja Isa
Apabila Tan Sri Isa Samad bertegas beliau tidak akan sekali-kali meminta maaf kepada Ketua Peneroka Felda Kebangsaan Shamsuddin Othman yang mendakwa Pengerusi Felda itu telah menghina beliau, maka bermulalah satu episod hitam dalam sejarah Felda.

Belum pernah berlaku cabar mencabar dan suasana ‘panas’ di antara komuniti peneroka dengan pengurusan tertinggi Felda, sehinggalah bekas Menteri Besar Negeri Sembilan yang pernah digantung keahlian kerana kesalahan rasuah politik Umno itu dilantik menjadi Pengerusi  Felda pada 1 Januari 2011 menggantikan Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor.

Shamsudin, 59, yang juga Naib Pengerusi Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) Wilayah Johor Bahru, merupakan satu-satunya wakil peneroka yang berada dalam Ahli Lembaga Pengarah Felda.

Sebelum ini beliau yang dikenali di kalangan peneroka dengan panggilan Pak Sam, dalam satu sidang akhbar bersama (JKPP) dan Gerakan Persatuan Wanita (GPW) Felda, telah memberi tempoh 14 hari kepada Isa supaya memohon maaf secara terbuka ekoran dakwaan mengeluarkan kenyataan menghina peneroka atau menghadapi tindakan saman.

Isa didakwa mengeluarkan kenyataan seperti "jika budak kecil, saya dah lempang", "munafik", "pembohong", "penipu" dan "jika saya jumpa saya akan lutu (ketuk) dia".

Kata-kata yang dianggap menghina warga peneroka itu didakwa diucapkan Isa semasa sesi penerangan kepada perwakilan koperasi peneroka di Melang Inn, Kuala Pilah bagi peneroka-peneroka Felda Wilayah Raja Alias pada 12 November lalu. Sementara klip video ucapan Isa itu tersebar luas di internet.

‘Konfrontasi’ antara peneroka dengan Pengerusi Felda bermula apabila Isa dilantik secara kontroversi menjadi Pengerusi Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF) dengan mengenepikan Pengarah Besar Felda, Datuk Zulkifli Wahab (Datuk Zul). Hasilnya, dikatakan kepimpinan Felda terpecah dua kepada dua kelompok.

Menurut edaran media Persatuan Anak-Anak Peneroka Kebangsaan (Anak), Isa sebenarnya tidak layak menjadi ahli KPF dan keahliannya di dalam KPF adalah bertentangan dengan undang-undang disebabkan jawatan beliau sebagai Pengerusi KPF adalah hanya bertaraf kontrak sedangkan Undang-Undang Kecil KPF mensyaratkan bahawa mereka yang layak menjadi ahli KPF ialah peneroka Felda, isteri dan anak-anak dan juga kakitangan Felda yang berstatus tetap.

Akan tetapi yang menjadi kehairanan semua ialah apabila pada 23 Jun 2011 (sehari sebelum Mesyuarat Agung KPF bagi tahun 2011) beliau tiba-tiba telah menjadi ahli KPF.

Sudahlah begitu, tidak sampai dua bulan selepas menjadi ahli KPF, Ketua Setiausaha Sulit Kanan kepada Perdana Menteri (PM) iaitu Datuk Aziz telah menulis surat bertarikh 15 Ogos 2011 kepada Isa memaklumkan bahawa PM telah bersetuju supaya Isa dilantik sebagai Pengerusi KPF yang baru dengan mengenepikan begitu sahaja Datuk Zul, yang belumpun sampai dua bulan disahkan pelantikannya sebagai Pengerusi KPF dalam mesyuarat agung.

KPF sememangnya dilihat sebagai ‘lombong emas’. Sebagai sebuah koperasi terkaya di Malaysia maka tidak hairanlah KPF menjadi sasaran rebutan. Setakat ini, keahliaan KPF telah mencecah 220,210 orang ahli dengan 193,506 orang ahlinya iaitu sekitar 87.9% adalah dari kalangan peneroka Felda, ahli keluarga dan generasi kedua.

Berbalik kepada konfrontasi antara peneroka dengan Isa, pertembungan memuncak apabila Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan bajet pada 7 Oktober lalu mengumumkan Felda akan disenaraikan dalam bursa saham melalui Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH).

Pada masa ini, kepentingan dan hak seramai 220,210 orang peneroka, anggota keluarga peneroka, generasi kedua dan kakitangan Felda mempunyai pegangan ekuiti sebanyak 51% di dalam Felda Holding Berhad (FHB) yang dipegang melalui KPF. Manakala baki pegangan sebanyak 49% di dalam FHB adalah dipegang oleh FGVH yang dimiliki 100% oleh Felda.

Selama ini FHB dianggap sebuah syarikat yang maju dan berdaya saing. Pada tahun 2009 sahaja, FHB yang menumpukan perniagaannya di dalam negara melalui 47 anak-anak syarikatnya yang aktif telah mencatat perolehan sebanyak RM11.8 bilion dan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM804.3 juta.

Hasil daripada dividen dan bonus yang dibayar FHB itu telah membolehkan KPF, selaku pemegang saham majoriti di dalam FHB (51%), merekodkan perolehan sebanyak RM15.64 bilion pada tahun kewangan berakhir 2010 dan juga keuntungan sebelum cukai sebanyak RM766,660 juta. Kejayaan ini melayakkan KPF dianugerahkan sebagai Koperasi Terbaik Negara 2010 (kategori kluster besar).

Dalam struktur baru selepas penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia, KPF akan melepaskan kepentingan sebanyak 51% di dalam FHB di mana nanti FHB dan seluruh komponennya akan diletakkan di bawah FGVH dan KPF akan memegang kepentingan sebanyak 60% bagi mewakili para peneroka dan kakitangan FELDA.

Kes ini samalah dengan syarikat yang rugi dan lemah boleh ‘menelan’ sebuah syarikat yang maju dan terbukti profitability’nya. Jika FHB selama ini mempunyai track record yang baik, tetapi lain pula dengan FGVH yang menjalankan perniagaan dan pelaburan di luar negara yang mana pencapaiannya begitu mengecewa dan memalukan.

Inilah punca sebenarnya yang membuatkan peneroka mulai menentang keputusan Felda!

Shamsuddin sendiri, berkata penghinaan oleh Isa terhadapnya itu dipercayai ada kaitan dengan tindakannya yang mempersoal perolehan Felda yang hanya akan mendapat RM500 juta setahun selepas memajak 360,000 tanah kepada FGVH untuk disenaraikan ke bursa saham nanti.
Bagi Naib Presiden Anak, Aris Fezul Ismail, beliau melihat kes ‘Isa lawan Pak Sam’ ini ialah pertembungan antara dua kepentingan iaitu antara kepentingan ‘kroni’ dengan kepentingan peneroka kerana Pak Sam mewakili seluruh warga peneroka.

“Dalam hal ini, kerajaan sepatutnya mendengar suara peneroka dan kebimbangan dan protes oleh Pak Sam ada asasnya kerana rekod FGVH selama ini tidak baik menyebabkan seluruh perniagaannya rugi hampir RM500 juta.

“Kerajaan mesti lakukan sesuatu kerana jika dibiarkan persengketaan antara Isa dengan Pak Sam yang mendapat sokongan padu peneroka ini dibiarkan berlarutan, perjalanan Felda sendiri dikhuatiri boleh pincang,” katanya yang juga anak peneroka Felda Jengka 16.

Bagi Pengarah Task Force Felda PAS Pahang, Yohanis Ahmad pula, jalan terbaik untuk memelihara keharmonian warga Felda ialah kerajaan memecat sahaja Isa daripada semua jawatannya dalam Felda.

“Kita kena ingat Isa hanya seorang ahli poilitik yang dilantik secara kontrak sedangkan Pak Sam mendapat sokongan padu daripada peneroka dan keluarga mereka yang berjumlah kira-kira sejuta orang.

“Sepatutnya kena tengok mana yang lebih ramai. Lagipun kerajaan kena ingat, pelantikan Isa sebagai Pengerusi Felda dulupun dipertikaikan secara terbuka oleh dua orang tokoh terkemuka ekonomi iaitu Prof Dr Zainal Aznam (Penasihat Bank Negara dan Ahli MTEN) dan juga Datuk Tengku Zafrul Tengku Aziz (CEO Maybank Investment).

Oleh Khairil Abdul Rahim

Senarai Calon PAS Selangor: Hasan Ali Tercicir ?


Adakah nama Hasan Ali termasuk dalam senarai nama calon PAS Selangor

SHAH ALAM – Kira-kira 80 peratus muka lama akan dipilih untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, tidak pernah wujud isu yang mengatakan bahawa muka lama tidak berpeluang bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Katanya, apa yang menjadi keutamaan untuk dipilih sebagai calon adalah disenangi rakyat, tidak menonjolkan diri sendiri serta tidak merokok dan sebagainya.

“Pas Selangor sudah selesai dan menyerahkan nama calon kepada Pas Pusat. Setiap kawasan, kita hantar tiga nama tetapi tanpa ranking di antara tiga calon itu, tiada keutamaan kerana semua calon sama.

“Apa juga keputusan Pas Pusat, kita akur sebab kita ada majlis syura di mana penapisan calon dan pemilihan dalam Pas ini sangat tegas. Merokok tidak boleh jadi calon. Itu dimaklumkan oleh Tok Guru Nik Aziz (Mursyidul Am Pas) kepada semua anggota Pas. Mereka yang cuba menonjolkan diri sendiri pun tidak boleh jadi calon. Dalam Pas, awal-awal lagi akan ditolak.

“Calon mesti mesra dan disenangi rakyat, maksudnya sebagai wakil rakyat kena turun padang dan melawat jika ada kenduri kahwin, bersalin, sakit, kematian. Walaupun kerjayanya doktor atau jurutera sekalipun, kalau rakyat tidak senangi, rakyat tidak calonkan dia, kita tidak akan bawa dia ke depan,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Rani menolak untuk mendedahkan nama semua calon yang disenaraikan kerana ia adalah pendirian parti tersebut malah beliau enggan mengulas sama ada bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali dipilih atau tidak.

“Itu termasuk dalam kita punya ikrar, kita tidak boleh dedahkan perkara itu (nama calon yang diserahkan kepada Pusat). Hanya Pesuruhjaya dan Pusat sahaja yang tahu, saya tahu senarainya tetapi saya tidak boleh mendedahkannya.

“Siapa pun yang dipilih, Pesuruhjaya tidak boleh dedahkan kerana itu pendirian Pas. Sekiranya dimaklumkan awal, akan timbul macam-macam perkara,” katanya.

Bagaimanapun katanya, semua calon yang dipilih mesti turun padang dan berjumpa rakyat di kawasan masing-masing agar rakyat lebih mengenali mereka.

“Empunya diri tahu mereka dicalonkan jadi mereka perlu buat kerja (turun padang) di kawasan masing-masing. Sebagai contoh, sekiranya tiada nama saya dicalonkan dalam tiga senarai di Meru, saya perlu memberikan laluan kepada mereka di situ.

“Sekarang ini, calon akan dimaklumkan awal sebab jika lambat, rakyat di kawasan sendiri pun tidak kenal dan tidak tahu calon wakil rakyat mereka,” katanya.

H,sinar

Lawak Terbaru Dari TPM Mat Yidin



JIHAD: Lucunya kenyataan Muhyiddin


Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasa cukup sedih dan kecewa di atas ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sama sekali tidak menunjukkan beliau selaku orang nombor 2 negara yang mempunyai daya fikir intelek yang tinggi dan budi bahasa yang baik.
Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan berkata, semasa merasmikan serentak Persidangan Tahunan Puteri, Pemuda dan Wanita Umno malam tadi, Muhyiddin meneruskan perseteruan terhadap Pakatan Rakyat dan PAS secara khususnya dengan alasan yang berbentuk fitnah dan dangkal.
“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin mengingatkan Umno bahawa keangkuhan mereka sebagai parti yang tiada galang ganti untuk meneruskan agenda perjuangan bangsa Melayu sudah lapuk ditelan zaman kerana PAS sudah bersedia untuk memimpin bangsa Melayu ke arah suasana politik yang lebih kondusif bahkan lebih lagi PAS menawarkan perjuangan bangsa Melayu menurut ajaran Islam yang syumul,” ujarnya kepada Harakahdaily.
PAS, tegasnya akan menggantikan Umno untuk membela nasib bangsa Melayu yang selama ini menjadi mangsa ‘belasahan’ Umno.
Jadi, tambahnya Umno sememangnya berada di dalam keadaan cukup terdesak kerana PAS dan Pakatan Rakyat semakin mendapat tempat di hati rakyat untuk memerintah negara ini.
“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berpendapat bahawa cabaran Timbalan Perdana Menteri kepada para Puteri, Pemuda dan Wanita Umno untuk menjadi mujahid dan mujahidah yang akan berjihad untuk mempertahankan bangsa Melayu di dalam Pilihanraya Umum yang akan datang adalah sebuah lelucon yang amat menggelikan hati,” katanya lagi.
Menurutnya, Umno sebagai sebuah parti sekular yang memisahkan agama di dalam agenda perjuangan politik mereka sanggup menggunakan istilah-istilah Islamik supaya nampak agenda Islam mereka tetapi sebaliknya bersifat munafik semata-mata.
Mohd Sany berkata, sepatutnya jihad yang utama adalah menegakkan hukum syariat Allah Taala di atas muka bumi ini dan bukannya berjihad di atas nama bangsa.
Beliau menambah, Jabatan Pilihanraya DPPM turut mengingatkan kepada seluruh jentera pemuda di semua peringkat supaya meningkatkan kewaspadaan dan kebersediaan untuk menghadapi pilihanraya yang mendatang.
Katanya lagi, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia melihat Umno kini semakin gawat dan tidak keruan, tidak mustahil sepanjang perhimpunan Agung Umno ini akan menjadi perhimpunan yang akan dipenuhi dengan segala macam kenyataan-kenyataan yang bersifat hasutan, ancaman, tuduhan, prejudis, rasis dan sebagainya.
Oleh itu, ujarnya, pihaknya meminta supaya rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keadilan menolak secara total parti Umno dan Barisan Nasional kerana pembawaan politik sempit mereka sudah tidak diterima lagi oleh rakyat.
Selain itu, kata beliau, pihaknya mengarahkan jentera pemuda di semua peringkat untuk membuat laporan polis di atas kenyataan Timbalan Perdana Menteri dan Ketua Penerangan Umno yang bersifat menghasut dan menimbulkan kebencian orang Melayu untuk terhadap orang-orang bukan Melayu dan orang-orang yang bukan beragama Islam.
Harakahdaily

Tuesday, November 29, 2011

Siapa Pula Bagi Penampar Menteri Pertanian ???



Menteri Pertanian Kena Tampar
– Seorang pemuda menampar muka Menteri Pertanian India, Sharad Pawar semalam untuk menarik perhatian berhubung kenaikan harga makanan dan amalan rasuah di negara berkenaan.
Ketika kejadian, Pawar yang berusia 71 tahun sedang bercakap kepada sekumpulan pemberita dalam satu majlis politik apabila dia diserang oleh lelaki tersebut.
Beberapa laporan berita televisyen menyatakan, lelaki itu menjerit slogan tentang harga makanan yang melambung tinggi dan gejala rasuah.
Imej di stesen televisyen menunjukkan penyerang itu memegang sebilah pisau semasa dia ditarik keluar oleh beberapa pengawal keselamatan dan pembantu Pawar.
“Tahukah anda kenapa saya memukul beliau? Orang ramai di negara ini tertekan. Adakah saya salah?” jerit lelaki itu semasa dia dibawa keluar oleh beberapa pengawal keselamatan peribadi yang menangkapnya.
Stesen televisyen tempatan, CNN-IBN TV melaporkan penyerang itu kini ditahan polis.
Menurut agensi berita AP, Pawar tidak cedera teruk dalam insiden tersebut.
Menurut laporan agensi berita Bernama, Pawar yang memberi reaksi mengenai kejadian itu menyatakan perbuatan itu adalah bodoh.
Ketika ditanya sama ada dia akan mengemukakan dakwaan terhadap penyerangnya, menteri itu berkata, terpulang kepada polis untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Pawar berkata, penyerang itu dilihatnya berdiri dalam kumpulan wartawan dan dia mungkin mengambil kesempatan daripada kawalan keselamatan yang longgar.
Semasa ditampar, Pawar hilang imbangan badan dan kelihatan tidak peduli dengan kejadian itu sebelum menuju ke pintu keluar auditorium dan memasuki sebuah kereta yang sedang menunggunya.
“Saya merancang untuk datang ke majlis itu untuk menampar menteri tersebut,” kata penyerang Pawar, Harvinder Singh.
Perdana Menteri India, Manmohan Singh turut mengutuk kejadian itu.
 – Agensi

Selepas Mydin, India Pula Dapat RM100 juta



DUYUNG – Kerajaan memperuntukkan RM100 juta di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) untuk peniaga kecil kaum India di negara ini, bermula tahun depan.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam berkata, peruntukan itu diumumkan di bawah Belanjawan 2012 bagi meningkatkan pendapatan dan taraf ekonomi kaum India.

Menurutnya, antara usaha itu bagi membantu mereka meningkatkan proses pentadbiran dan pendapatan dalam proses mengendalikan perniagaan.

“Program ini melibatkan Program Transformasi Kedai Runcit (Tukar) iaitu kaum India yang menjalankan perniagaan berpeluang mengembang dan memperbaiki kekurangan perniagaan sedia ada melalui proses pemodenan perniagaan.

“Bantuan kewangan, sokongan dan nasihat turut diberikan supaya satu perubahan baru dalam proses pengendalian perniagaan lebih moden dapat dipraktikkan oleh masyarakat India khususnya.

“Mereka boleh menggunakan kemudahan disediakan untuk meningkatkan modal, seterusnya diharap mampu bernia­ga secara sihat,” katanya.

Beliau berkata demikian sempena Majlis Perasmian Kedai Tukar G S Saujana Enterprise di Taman Seri Duyung 2, semalam.

Sementara itu, sebanyak RM40 juta untuk mentransformasikan 500 premis perniagaan di bawah program itu diperuntukkan tahun ini.


H.sinar


notakaki; Peniaga melayu dapat apa? dapat tahi lembu kondo kot.

"Tanya Cina Kelantan, Adakah Saya Khianati Mereka"



KOTA BHARU, 28 Nov: Seramai 40 orang peserta rombongan dari Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kawasan Parit Buntar menegaskan mereka tetap akan menyokong perjuangan di hadapan Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Mereka menyatakan demikian sempena lawatan rasmi mengunjungi Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan, di kediaman rasmi, di sini petang ini.
Rombongan yang sebahagian besarnya terdiri dari kaum wanita serta bekas penyokong MCA diketuai Pengerusi DHPP kawasan tersebut, Ricky Tang.
Ricky dalam ucapannya memberitahu, masyarakat bukan Islam di negeri ini khususnya kaum Cina sering diberi bayangan buruk berhubung perjuangan PAS dengan tujuan menakutkan mereka.
“Bagaimanapun, semakin mereka ditakuti sokongan terhadap PAS semakin bertambah dari tahun ke tahun dan pihak lawan sudak tidak boleh berbuat apa berhubung ledakan sokongan ini,” ujarnya.
Sementara itu, Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu menyeru golongan terbabit meninjau perkembangan kehidupan masyarakat bukan Islam khususnya kaum Cina di negeri ini sejak 21 tahun lalu melalui golongan terbabit.
“Tuan-tuan boleh bertanya masyarakat Cina Kelantan, adakah saya selaku ketua kerajaan mengkhianati mereka sama ada dari segi ekonomi, agama, kebudayaan, sosial dan sebagainya?
“Tuan-tuan tidak boleh menerima bulat-bulat maklumat yang tidak tepat dari orang tertentu tanpa merujuk sendiri dari masyarakat bukan Islam di negeri ini,” ujarnya.
Tuan Guru turut melahirkan rasa bertuah serta terima kasih kerana sudi mengunjunginya, walaupun dalam keadaan demam, namun kerana rasa gembira untuk bertemu masyarakat terbabit, beliau gagahi juga.
Rizal Tahir Harakahdaily

Monday, November 28, 2011

Sharizat Taukeh lembu Buat Lawak Lagi


Shahrizat: ‘Saya tiada kena-mengena dengan NFC’

KUALA LUMPUR, 28 Nov ― Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini menegaskan beliau tidak ada kena-mengena dengan isu berkaitan Perbadanan Fidlot Nasional (NFC).

Justeru kata Ketua Wanita Umno itu, beliau tidak akan menggunakan perhimpunan agung Umno minggu ini untuk menjawab sebarang isu yang dibangkitkan pembangkang berkaitan NFC.

“Saya tidak akan jelaskan (isu NFC) tetapi ada satu, dua mesej yang nak saya jelas kepada pihak di luar sana semasa persidangan Wanita Umno nanti. Tunggulah. Sebagai pemimpin, kita kena banyak bersabar, tenang dan jangan cepat melatah.

“Saya tidak akan jawab. Kalau nak bertanya mengenai NFC, tanyalah kepada orang NFC. Saya hanya akan tumpukan pada Pergerakan Wanita Umno,” katanya pada sidang media sempena Perhimpunan Agung Umno 2011, di sini.

Bagaimanapun Shahrizat berkata beliau tidak akan menghalang mana-mana perwakilan untuk berbahas isu berkenaan NFC pada perhimpunan agung sayap itu Rabu ini.

Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini menyatakan NFC gagal memenuhi matlamat penubuhannya diikuti dakwaan pembangkang wujud penyelewengan peruntukan kerajaan berjumlah RM250 juta kepada NFC, yang mana suami Shahrizat, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail menjadi Pengerusi Eksekutifnya.

“Dalam politik (parti) mana tidak ada masalah, tambahan pula pembangkang, dia takut kerana Wanita Umno kukuh bersatu padu dan dia cuba untuk menggoyahkan Wanita Umno tetapi Alhamdulillah, Umno dan Wanita Umno tetap kental.

“Keimanan kita, keikhlasan kami tidak akan berganjak dan kita tak akan mudah melatah walau apa pun pembangkang nak buat sebabnya kita ikhlas dalam perjuangan untuk agama, bangsa dan negara,” kata Shahrizat dipetik Bernama Online.

TMI

notakaki; apa hal beli kondo, pi umrah dan melancong ke luar negara tu..tak pakai duit NFC ke?

siapa yang sengal sekarang? Ketua Audit Negara atau kak jat bukit jalil ni?

Panazs: "Arab Spring" Akan Balun Kepala Najib dan Umno



Najib: Umno perlu reform atau hadapi Arab Spring


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata Umno mesti terus melakukan reformasi, khususnya setelah memegang kuasa begitu lama atau menghadapi apa dinamakan oleh pihak Barat sebagai Arab Spring atau Musim Bunga Arab.

"Apabila kita berkuasa sebegitu lama, kita rasa kita kebal dari segi politik, kita mungkin berfikir bahawa tidak kira apa yang berlaku, kita akan tetap berkuasa.



"Tetapi tidak kira betapa berjayanya kita atau begitu banyak kejayaan di negara ini kerana usaha kita, landskap hari ini berbeza. Rakyat dan pengundi hari ini mahu mengetahui tentang hari ini dan masa depan," katanya semasa merasmikan forum antarabangsa "Transformasi Politik, Ekonomi dan Sosial Dalam Era Krisis Global" sempena Perhimpunan Agung Umno 2011, di Kualz Lumpur.

Sambil merujuk Arab Spring yang melanda di negara-negara di Asia Barat, Najib mengulangi mesejnya bahawa Umno perlu menukar atau akan ditukar.

"Ini adalah hakikat. Lihatlah apa yang berlaku dalam konteks Spring Arab. Di Afrika Utara, empat rejim telah ditukar."

Perdana Menteri juga melahirkan keyakinan bahawa kerajaan telah merangka jalan perubahan dengan program transformasi.
justeru, menurut Najib, adalah "amat penting" bagi Umno dan BN dipilih semula pada pilihan raya umum akan datang bagi membolehkan parti menjayakan semua agenda transformasi yang dijanjikan.

Presiden Umno itu berkata ini juga akan memastikan wawasan negara untuk muncul sebagai negara maju pada 2020 dapat diteruskan.

"Kita sudah memulakan perjalanan ini - (melaksanakan) transformasi ekonomi, politik dan sosial...Umno akan menerajui transformasi negara bersama-sama dengan rakan-rakan kita dalam BN, dan kita akan meneruskan perjalanan ini menuju Wawasan 2020.

"Tetapi kita berdepan sedikit cabaran di hadapan kita. Kita perlu melalui jambatan pilihan raya umum akan datang. Saya sentiasa menekankan bahawa ianya bukan tidak penting untuk dipilih semula, sebenarnya amat penting untuk dipilih semula. Untuk kita menjayakan transformasi sebenar, kita perlu dipilih semula," katanya.

malaysiaKini

notakaki ; Demam najib semakin kelihatan sejak apa pun transformasi najib tak menjadi, samada projek lembu kondo dan kedai serba tak guna 1 Malaysia yang menjual barangan beracun.Apa yang nampak najib dan umno semakin celaru dan huru hara pertempuran menjadi calon pilihanraya dalam umno semakin sengit.

Mungkinkah doa al fadhil al marhum ustaz fadhil Noor telah dimakbulkan Allah!

Semoga Arab Spring akan menjadikan rakyat marhaen Malaysia juga gagah seperti spring untuk membuang saki baki dan tali barut British di Putrajaya.

GEMPAR Elvis Presley Muncul Di Afghanistan



PENYANYI Farhad Darya (tengah) beraksi semasa mengadakan konsert di Kabul pada 24 November lalu. - AFP

Elvis Afghan pujaan wanita Kabul


KABUL, Afghanistan - Digelar Elvis Afghanistan, Farhad Darya mungkin satu-satunya lelaki di negara paling konservatif itu yang dapat membangkitkan gelora wanita sehingga mereka menjerit, melambai dan bersiul semasa menonton kosertnya.Dalam sebuah negara yang mana hak wanita diabai dan muzik diharamkan oleh Taliban hingga 10 tahun lalu, Darya dianggap sebagai ikon di negara itu.Populariti penyanyi berkenaan terserlah semasa dia mengadakan konsert yang terhad kepada penonton wanita di sini pada minggu lalu.

Konsert itu berlangsung secara rahsia berikutan kebimbangan ia menjadi sasaran serangan bom kumpulan Taliban."Saya sentiasa memberitahu semua orang bahawa dia lelaki idaman saya, dia menyanyi dengan baik, personalitinya cukup menarik, dia hebat," kata seorang pelajar wanita berusia 18 tahun Meetra Alokozay.
Populariti Darya di Afghanistan menyebabkan dia dipilih sebagai Duta Muhibbah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut Darya, konsert pada Khamis lalu itu adalah sebahagian kempen memerangi keganasan domestik yang berleluasa di Afghanistan."Terdapat masalah besar dalam negara ini. Mereka yang bertanggungjawab dalam politik, kerajaan cuma pandai bercakap tetapi tidak melaksanakannya," kata Darya.

Penyanyi berambut hitam, bermata biru itu masih kacak walaupun usianya kini mencecah 49 tahun.
Dia telah menghasilkan 35 buah album setakat ini dengan kebanyakannya bertemakan politik keamanan.
Lagunya, Kabul Jaan (Kabul yang Dicintai) merupakan lagu pertama dimainkan radio Afghanistan selepas Taliban diusir tentera Amerika Syarikat (AS) dalam tahun 2001.

Elvis Presley ialah antara penyanyi paling popular pada abad ke-20. Lebih 400 juta album penyanyi yang mendapat jolokan Raja Rock&Roll itu dijual di seluruh dunia setakat ini.

Penyanyi dari AS itu meninggal dunia pada 1977.

- AFP

Sunday, November 27, 2011

MTUC isytihar ‘Perang’ jika BN enggan batal pindaan Akta Kerja



JOHOR BARU, 27 Nov — Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menegaskan badan induk pekerja itu akan mengisytihrkan perang ke atas kerajaan Barisan Nasional (BN) jika Rang Undang-undang Kerja 1955 dipinda di Dewan Negara 12 Disember ini.
MTUC sebelum ini membantah pindaan terbaru yang menyediakan peruntukan kontroversial sistem kontraktor bagi tenaga kerja.
Ia telah mengadakan piket pada 3 Oktober lalu di pekarangan Parlimen dan peringkat nasional pada 3 November. Seterusnya, satu perhimpunan di Shah Alam pada 2 Disember ini.
Setiausaha Kewangannya Alias Awang Ibrahim berkata, badan induk itu yang dianggotai 390 kesatuan akan menyokong mana-mana parti politik yang berjanji akan meminda pindaan-pindaan yang dibawa ke atas Akta Kerja sekarang.
“Jika ia diluluskan di Dewan Negara pada 12 Disember, maka MTUC akan mengisytiharkan perang ke atas mereka (kerajaan). Tiada ruang untuk berkompromi,” kata beliau pada Kongres Nasional PKR di sini hari ini.
Alias Awang Ibrahim
Pindaan itu sudah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 6 Oktober lalu dan kini tunggu giliran Dewan Negara.
MTUC sudah pun memberi amaran kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa 5.7 juta pekerja akan membuat keputusan dalam pilihan raya umum ke-13 jika pentadbirannya enggan mendengar suara mereka.
Kongres itu telah menulis surat kepada Najib dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin tetapi belum ada perkembangan positif setakat ini.
Minggu lalu, Pengerusi MTUC Bahagian Selangor dan Wilayah Persekutuan N. Gopal Kishnam memberitahu The Malaysian Insider bahawa pihaknya akan mengadakan perhimpunan di Shah Alam pada 2 Disember ini, tindakan susulan bagi menggesa Putrajaya agar menarik balik pindaan kontroversial Akta Kerja.
Perhimpunan dua jam itu akan merumuskan pendirian seterusnya dan deklarasi bagi menggesa kerajaan membatalkan peruntukan berkaitan dengan sistem kontraktor bagi tenaga kerja.
TMI

HEBAT : Atuk 76 Tahun Masih "POWER"

Tertarik kerana sabar
.
HULU LANGAT: Kehangatan berpacaran dengan lelaki bergelar warga emas tidak pernah pudar di hati Noraida Abdul Saman, 36, walaupun perkenalannya dengan suami, Abdul Aziz Uteh, 76, hanya dua minggu ketika mereka bertemu di Kampung Ketumbar, Ampalas, Medan, Indonesia.
Ketika berjumpa dalam pertemuan diuruskan keluarga, Noraida terpaksa membuat keputusan sama ada menerima atau tidak lamaran lelaki itu yang pada mulanya dianggap main-main kerana menyangka dia sudah berumah tangga.

“Bagaimanapun, selepas dia membawa dua daripada lima anaknya ketika itu, baru saya menyedari dia bersungguh-sungguh, malah lebih mengharukan apabila kedua-dua anaknya sibuk menguruskan perkahwinan kami di kampung saya dan menerima saya seadanya.
“Saya berkahwin ketika berusia 27 tahun manakala abang (suami) pula 67, sebenarnya saya tidak mempunyai ibu bapa dan bapa saudara saya memberitahu ini mungkin jodoh saya, manakala adik beradik lain pada mulanya risaukan keselamatan saya jika pulang ke Malaysia.

“Saya pada mulanya risau, mana tahu saya dijual atau tidak dilayan sebagai isteri, namun selama setahun kami hidup bersama saya akhirnya berasa selesa, malah hingga kini sering berulang-alik ke Medan, menyebabkan kebimbangan adik-beradik hilang,” katanya.

Kini, selepas sembilan tahun berkongsi hidup dengan Abdul Aziz, Noraida yang bunting pelamin ketika perkahwinannya mempunyai dua cahaya mata yang menyerikan hidup mereka iaitu Mohd Ashraf, 9, dan Siti Nurasnida, 5.
Ditanya apa yang membuatkannya tertarik kepada Abdul Aziz, Noraida berkata, ketika awal pertemuan mereka, dia dapat merasakan suaminya penyabar tetapi menyangka ia mungkin sekadar untuk mengambil hatinya, namun selepas hampir 10 tahun hidup bersama, telahan itu terbukti tepat.

Sementara itu, Abdul Aziz ketika ditanya sama ada dia mengamalkan pemakanan atau senaman tertentu memberitahu, tiada amalan atau rahsia yang diamalkannya kecuali melakukan senaman ringan pada awal pagi dan mengelak minuman sejuk, selain sentiasa tenang dalam menghadapi sebarang keadaan.
“Tiada apa petua atau amalan, cuma kita kena jaga kesihatan sendiri, malah saya juga mempunyai penyakit, iaitu darah tinggi dan sakit lutut, jadi saya ikut arahan doktor dan melakukan senaman setiap pagi,” katanya yang masih berniaga sekitar daerah ini sambil dibantu isteri.

Menurutnya, perkahwinan terbarunya adalah yang ketiga. Perkahwinan pertama pada 1960 dan dikurniakan lima anak kini berusia 49, 48, 46 dan 44 tahun (anak bongsu meninggal dunia pada usia 17 tahun dalam nahas jalan raya).

“Isteri saya meninggal dunia sebelum saya mendapat pengganti, tetapi perkahwinan kedua tidak bertahan lama dan akhirnya kami berpisah. Kami juga tidak ada zuriat sebelum saya berasa kesunyian lalu bertemu jodoh dengan wanita dari seberang ini.

“Sebenarnya jodoh kami adalah hasil usaha keluarga saya yang masih ada di sana kerana saya berketurunan Mendeling dan merekalah yang menemukan kami berdua.

“Alhamdulillah sehingga hari ini saya sentiasa bahagia dengannya, malah anak saya juga menerima perkahwinan ini,” katanya.

Menceritakan mengenai sambutan Aidilfitri atau Aidiladha, beliau berkata, anaknya pulang menyambut lebaran di rumahnya dan ada kalanya ke Medan menyambut hari raya di sana.

“Kalau ada rezeki lebih, kami akan beraya di sana, malah Aidiladha lalu, anak saya turut mengadakan korban di kampung ibu tiri mereka dan ia sangat mengharukan saya,” katanya.

Abdul Aziz yang masih boleh membaca tanpa memakai kanta mata berkata, dia mempunyai 19 cucu dan dua daripadanya bakal berkahwin tahun depan.

Ditanya sama ada dia bercadang menambah zuriatnya dalam masa terdekat, katanya, tiada cadangan ke arah itu setakat ini dan kehadiran sepasang cahaya mata sebagai pengikat kasih dalam rumah tangga mereka sudah memadai kerana mempunyai tujuh anak sebelum ini.

“Kami kini lebih menumpukan pada persekolahan anak dan perniagaan, namun kita hanya merancang, tuhan juga yang menentukan,” katanya.

H.Metro

p/s  Tahniah datuk, masih boleh kekalkan kesihatan pada umur sebegini. kalau ada petua habaq mai la..hihihi

Saturday, November 26, 2011

Kuota Rumah: Kerajaan Selangor Jawab Pembangkang





Ketika pentadbiran Umno-BN terdapat kuota politik bagi pembelian rumah kos rendah dan banyak penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan berlaku.



PETALING JAYA: Sejak mengambil alih pentadbiran Selangor pada Mac 2008, kerajaan negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat telah menghapuskan kuota politik bagi tujuan pengagihan rumah kos rendah kepada rakyatnya.
Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin berkata, ketika pentadbiran Umno-Barisan Nasional (BN) terdapat kuota politik bagi pembelian rumah kos rendah dan banyak penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan berlaku.
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan media semalam bagi menjelaskan tentang kegiatan seorang individu yang menipu pembeli rumah kos rendah di beberapa kawasan di Klang, Balakong, Selayang dan Cheras.
“Individu berkenaan Mohd Yatim Dato’ Abu Bakar, yang mengambil sejumlah bayaran sebagai deposit adalah bukan Pegawai Tugas-Tugas Khas kepada Menteri Besar Selangor. Beliau tidak pernah bekerja dan tidak wujud di Pejabat Menteri Besar,” terang beliau.
Sehubungan itu katanya, dakwaan Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) yang menuduh pegawai Menteri Besar terlibat dalam penipuan ini adalah tidak benar dan fitnah semata-mata.
Faekah berkata, sebab itu sejak mengambil alih pentadbiran 2008 Kerajaan Pakatan Rakyat membuat keputusan untuk memansuhkan kuota politik samada secara nyata mahupun tersirat dalam segala bentuk bantuan kepada rakyat.
“Kami telah meminta mangsa membuat laporan  polis sebaik sahaja dimaklumkan oleh beberapa pembeli rumah yang terpedaya yang datang sendiri ke Pejabat Menteri Besar untuk mendapatkan kepastian mengenai status individu berkenaan.
“Malah, Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) telah membuat laporan polis terhadap individu berkenaan sebanyak empat kali berdasarkan maklumat yang diterima daripada mangsa.
“Kami berharap Polis Diraja Malaysia (PDRM) segera menyiasat aduan ini dan mengheret individu ini dan pihak lain yang mungkin bersekongkol ke mahkamah untuk didakwa dan dikenakan hukuman setimpal dengan jenayah yang dilakukan,” jelasnya.
Faekah menegaskan, Kerajaan Negeri Selangor, Pejabat Menteri Besar dan LPHS tidak pernah melantik mana-mana pihak ketiga atau individu untuk mengutip bayaran bagi mendapatkan rumah kos rendah atau perkhidmatan lain.
“Sekiranya melibatkan bayaran, ia sepatutnya dibayar terus kepada Kerajaan Negeri atau agensi kerajaan dan bukan melalui orang ketiga,” katanya.
Tegas beliau, “dengan penjelasan ini, kami berharap tiada lagi pihak yang mengaitkan individu atau penipuan ini dengan Pejabat Menteri Besar dan menasihatkan pihak-pihak berkenaan supaya tidak cuba ‘menangguk di air keroh” untuk memburuk-burukkan Menteri Besar dan kerajaan negeri.
FMT

Fakta Terkini: Lelaki Indonesia aktif seks



Tinjauan syarikat farmaseutikal Pfizer babit 10 negara Asia

JAKARTA: Lelaki Indonesia mengungguli senarai golongan paling kerap melakukan hubungan seks dalam perbandingan yang dibuat di 10 buah negara Asia, lapor satu tinjauan.

“Hasil ‘Tinjauan Seks Ideal di Asia’ terbaru yang dilakukan syarikat farmaseutikal Pfizer, lelaki Indonesia didapati melakukan hubungan seks secara purata 9.8 kali setiap bulan,” kata laporan itu.
Tempat kedua lelaki Filipina, yang melakukan hubungan seks 9.4 kali sebulan, lelaki India purata melakukan 8.8 kali sebulan, manakala lelaki Thai melakukan hubungan seks kira-kira 7.7 kali sebulan.


Penemuan tinjauan itu didedahkan di sebuah hotel di Bangkok semalam. Tinjauan itu membabitkan 1,658 lelaki dan 1,624 wanita di China, Hong Kong, India, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, Korea Selatan, Taiwan dan Thailand.

Semua responden berusia antara 31 dan 74 tahun dan melakukan hubungan seksual sejak 12 bulan lalu.

Bagi responden perempuan, wanita India dilaporkan mencatat kekerapan tertinggi hubungan seks 8.7 kali sebulan secara purata. Ia diikuti wanita Indonesia dan Malaysia, kedua-duanya melakukan hubungan seks 6.8 kali sebulan.

Tinjauan itu menyatakan wanita Thai melakukan hubungan seks hanya 5.7 kali sebulan.
Perunding Pakar Bedah Urologi Universiti Monash Kuala Lumpur Prof Madya Dr George Lee, berkata tinjauan itu mendapati ketegangan zakar kekal menjadi faktor utama kepuasan dalam hubungan seks di kalangan rakyat Asia.

“Sebagai contoh, sehingga 90 peratus lelaki Malaysia menyenaraikan faktor ini sebagai penting,” katanya.

Beliau berkata hanya satu pertiga responden merasakan tempoh hubungan seksual sebagai faktor penting apabila dikaitkan dengan kepuasan.

Pakar kesihatan terkenal dan pakar sakit puan di Thailand, Prof Madya Dr Pansak Sugkraroek, berkata dianggarkan kira-kira 2.7 juta lelaki Thai mengalami masalah mati pucuk (ED).

“Hanya 27,000 lelaki datang untuk mendapatkan rawatan,” katanya.

Pansak berkata selain ubatan, perubahan gaya hidup mungkin membantu mengatasi ED.

 – Agensi      

Friday, November 25, 2011

Aziz Bari Durhaka Kepada Sultan Selangor ???



Aziz Bari nafi serang pengurusan zakat Selangor


Profesor undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Abdul Aziz Bari hari ini menafikan beliau menyerang pentadbiran dan pengurusan zakat di Selangor sebagaimana yang
didakwa oleh Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam titah baginda semalam.

Katanya, beliau tidak pernah menyerang pengurusan zakat yang sedia ada di Selangor.
Sebaliknya, tegas pakar perlembagaan itu, beliau hanya menyuarakan kebimbangan tentang masa depan, memandangkan pindaan kepada enakmen yang memberikan kuasa yang luas kepada
sultan - yang mungkin mempunyai implikasi kepada pengurusan masjid dan zakat.

Beliau memberitahu demikian kepada Malaysiakini hari ini melalui e-mel sebagai mengulas titah Sultan Selangor yang dukacita berhubung dakwaan Abdul Aziz, kononnya laporan kewangan tahunan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS) bebas daripada diaudit.

Abdul Aziz menjelaskan bahawa konteks komen beliau adalah mengenai percubaan "luar biasa" yang dibuat untuk meluluskan rang undang-undang itu apabila sultan dilaporkan "mengeluarkan titah kepada anggota Dewan Undangan Negeri Selangor".

Dilaporkan Sultan Selangor telah mengeluarkan titah menitahkan mereka meluluskan pindaan untuk meluaskan kuasa sultan dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dalam hal ehwal Islam di negeri ini.

Mengenai pengurusan zakat, beliau bercakap tentang masa depan, bukan tentang masa kini, jelas Abdul Aziz dan menambah beliau membuat komen iu sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang pakar dalam perlembagaan.

"Saya juga membayar zakat dan fitrah di Selangor," kata Abdul Aziz.
 
Berdasarkan itu, Abdul Aziz berhujah bahawa apa yang dititah oleh sultan mengenainya adalah "tidak betul".

Katanya, baginda telah diberi nasihat yang salah dan oleh itu beliau bersedia mengadap jika baginda memberi perkenan berbuat demikian.


malaysiaKini

"Keluar Mulut Harimau Masuk Mulut Buaya"



KUALA LUMPUR, 24 Nov: Pakatan Rakyat mendakwa Kerajaan BN tidak menghormati pandangan umum khususnya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) apabila meneruskan bacaan kedua Rang Undang-Undang (RUU) Perhimpunan Aman di Dewan Rakyat.
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, RUU yang dibentang pada Isnin lalu untuk bacaan kali pertama itu jelas tidak mengambil kira pandangan Suhakam dan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) yang diwujudkan untuk menangani isu-isu berkenaan hak asasi dan demokrasi.
"Rang undnag-undang ini bukan untuk mengizinkan perhimpunan tapi undang-undang untuk memperuntukkan sekatan bagi menghalang perhimpunan aman diadakan.
"Ia menunjukkan kerajaan mengenepikan saranan dan cadangan yang dibuat oleh Suhakam dan IPCMC yang mencadangkan supaya rakyat diberi ruang kebebasan yang lebih baik kepada ruang demokrasi di negara ini," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Terdahulu, beliau bersama empat lagi Ahli Parlimen Pakatan mewakili Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat ke Suhakam menyerahkan memorandum berhubung RUU yang didakwa lebih mencengkam rakyat itu.
Mereka ialah Dr. Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai), Sivarasa Rasiah (PKR-Subang), Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang), dan Fong Kui Lun (DAP-Bukit Bintang).
Sivarasa berkata, memorandum tersebut diserahkan kepada Pesuruhjaya Suhakam, Datuk Muhammad Sha'ani Abdullah meminta pihaknya menyuarakan pandangan berhubung RUU  yang mendapat tentangan banyak pihak itu.
Sebagai respons kepada memorandum tersebut, Sha'ani bersedia memanjangkannya ke pihak atasan dan bersetuju bahawa RUU itu mengenepikan pandangan Suhakam sebelum ini.
"Kita sebutkan pada Suhakam bahawa Pakatan kesal Rang Undang-undang ini dibentangkan secara tergesa-gesa untuk diluluskan dan ada yang bertentangan dengan Perlembagaan yang memperuntukkan hak berhimpun," katanya yang juga Naib Presiden PKR.
Sementara itu, sambil menyifatkan RUU itu seperti "keluar mulut harimau masuk mulut buaya", Mahfuz berkata ia bukan untuk mengizinkan perhimpunan tapi undang-undang untuk memperuntukkan sekatan bagi menghalang perhimpunan aman diadakan.
Katanya, RUU itu lebih teruk daripada Sekyen 27 Akta Polis yang menyebut mana-mana premis persendirian tidak perlu kepada permit untuk perhimpunan.
"Sekyen 27 Akta Polis seperti ditafsirkan di mahkamah iaitu tempat persendirian dibolehkan untuk berhimpuntanpa perlu diberitah tapi dalam ran undnag-undang ini, tempat persendirian pun tidak dibolehkan," jelasnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.
Tambahnya, Umno BN harus sedar RUU itu bakal menjerat mereka kerana merekalah yang selalu mengadakan program di premis awam sperti sekolah, yang disenarikan sebagai salah satu tempat yng dilarang berhimpun.
"Harap kerajaan sedar ada beberapa perkara yang menjerat mereka.
"Kalau Umno sedar saya percaya kerajaan akan tarik balik.  Kalau Umno BN buat program di sekolah, kita bantah, Umno nak buat program di mana?" katanya.
Sementara itu, membidas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa kerajaan tidak akan melayan tuntutan supaya RUU ini ditarik balik, beliau berkata, ianya membuktikan kerajaan enggan menerima pandangan orang lain.
"Inilah dia sikap keras kepala kerajaan yang tidak boleh menerima pandangan orang lain.  Suhakam selaku penasihat yang menasihati soal demokrasi telah menasihati kerajaan.
"Kerajaan habis duit RM10 juta untuk tubuh suruhanjaya pembaikan polis tapi nasihat mereka kita tak guna.
"Kita bayar gaji, elaun kepada Suhakam tapi kita tak dengar pendapat mereka," katanya.
Oleh Hazayani Zakaria

Thursday, November 24, 2011

Kalah Dengan Syria, Sultan Pahang Perlu Letak Jawatan ??



RIUH rendah kemenangan di Sukan SEA yang baru lepas masih belum habis, sekilas dipandang macam orang yang menang Piala Dunia, walhal pingat emas Sukan SEA saja pun, pingat Olimpik pun bukan.
Dalam hiruk pikuk itu, Malaysia kalah dengan Syria dalam pertandingan kelayakan Olimpik London 2012.  Siapa pun tidak bercakap mengenainya, maksud penulis dari sebab musabab kalah walhal perlawanan ini penting dalam memastikan negara kita kekal bersaing dengan negara-negara lain di pusingan kedua kelayakan zon Asia ini.

Setakat yang penulis baca dalam akhbar dan dengar di radio, semuanya seakan membaca skrip yang sudah tersedia, ayat-ayat seperti keletihan, tidak cukup rehat dan sebagainya yang jadi halwa mata dan telinga.
Penulis melihat beginilah, pertandingan bolasepak ini memang padat jadualnya dan pemain sudah sepatutnya bersedia mental dan fizikal untuk menghadapi pertandingan yang mendatang.  Kalau diikutkan, apa bezanya lawan Indonesia di Jakarta hari Isnin dan Syria di Bukit Jalil pada Rabu dengan jadual pertandingan biasa Liga Malaysia?

Kadang-kadang dalam jadual perlawanan Liga diperlukan juga pasukan-pasukan bermain di Sabah dan Sarawak yang masa penerbangannya hampir sama dengan Jakarta dan Kuala Lumpur!!!
Apa yang penulis nak sampaikan, kepenatan dan alasan-alasan berkaitan yang diberikan itu bukanlah satu justifikasi yang kukuh untuk menafikan kelemahan pasukan negara sehingga tewas kepada Syria dalam saingan semalam.

Masalah sebenar di FAM ini ialah pengurusan paling tinggi yang tidak berubah dan masih mengekalkan mentaliti dan gaya pengurusan yang sama.  Selagi yang di atas tidak berubah, selagi itulah mutu bolasepak negara kita di takuk itu juga.

Dari gaya permainan semalam, pasukan bolasepak kita menonjolkan ‘kebiasaan’ kalau bermain dengan pasukan yang lebih tinggi tarafnya.  Antaranya ciri-ciri biasa’ itu seperti hantar tak sampai, kelam kabut depan gol, penyudah tumpul dan sebagainya.

Pendek kata, gaya permainan pasukan kita tidak pernah berubah, cuma ‘nampak’ berbeza bila bertemu dengan pasukan-pasukan tertentu.  Kalau pasukan lemah atau setaraf (seperti Indonesia), memang kita kelihatan hebat, cuba kalau berjumpa dengan pasukan yang sedikit atas atau jauh lebih hebat macam Jepun, nampak sangat setaraf budak-budak tadika!!

Dan perkara ini bukan baru, sudah berterusan sejak sekian lama, peliknya, tidak pernahkah sesiapa yang bertanya kenapa?  Pada hemat penulis mudah, apa yang yang tidak pernah berubah sejak Tan Sri Hamzah Abu Samah melepaskan jawatan sebagai Presiden FAM pada pertengahan 1980-an?
Dapat jawab itu, dapatlah kenalpasti masalah sebenar yang menganggu dunia bolasepak negara kita.
Seperti mana keretapi juga, pergerakkan badan diketuai oleh kepala yang di depan.  Kalau kepala lurus, luruslah badan, kalau kepala bengkok masuk longkang, badan pun ke longkang juga.

FAM dan anggota gabungannya perlu berani mengubah keadaan ini daripada terus berlarutan.  Hari ini kita ada banyak GLC yang boleh ‘diarahkan’ untuk menaja pasukan atau liga tempatan kita kalau dah tiada sangat syarikat swasta yang berani.

Zaman bergantung kepada kedudukkan dan personaliti tertentu untuk mendapatkan penajaan sudah berlalu, orang biasa pun boleh jadi Presiden FAM, asal saja tahu selok belok mengurus persatuan bola.

Bukan sekadar berharap pada 2 Timbalan Presiden (salah satu anaknya juga), untuk menjalankan persatuan sementara diri sendiri ternampak hebat dengan jawatan tapi hasilnya bak kata orang Negeri Sembilan, ’hampeh’.

 -  Dipetik Dari Suara Pakatan Rakyat  -

Zahid Hamidi Hampir "Maut"





Jangan sabotaj calon seperti pilihanraya lalu


Unsur sabotaj seperti yang berlaku pada pilihan raya umum lepas perlu dihentikan bagi memastikan calon yang ditampilkan Umno untuk bertanding pada pilihan raya ke-13 menang, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.


Sambil menegaskan Umno perlu berada dalam keadaan "cacat sifar" sebelum pilihan raya umum, beliau berkata perbuatan sabotaj boleh dihindari sekiranya setiap anggota Umno bersatu padu dengan segera menyelesaikan setiap permasalahan di peringkat cawangan dan bahagian.
    
Bercakap dalam sidang media khas menjelang Perhimpunan Agung Umno 2011, yang akan diadakan minggu depan, di ibunegara hari ini, Ahmad Zahid berkata memegang jawatan tinggi di mana-mana peringkat bukan jaminan bagi individu itu dipilih sebagai calon dalam pilihan raya umum akan datang.
    
"Namun yang agak menggusarkan kepimpinan atasan adalah permasalahan dari segi kepimpinan di peringkat bahagian yang istilah politiknya dipanggil warlord (hulubalang) yang mahu terus memberikan penekanan bahawa mereka telah mengasah pedang begitu lama... hendak tajamkan (memperkukuhkan) kuasa dan mencengkam pengaruh di kawasan masing-masing, maka akan berlakulah masalah 'intra-party'.
    
"Kalau tiada tentera di belakang, hanya kita sebagai jeneral (sahaja) yang ada pedang yang tajam, kita akan kalah dalam perang. Oleh sebab itu kita perlu mempunyai bala tentera yang berada di belakang dan mendapat sokongan semua," katanya.
    
Ahmad Zahid, yang juga menteri pertahanan, berkata perkara itu adalah antara mesej penting yang akan disampaikan Presiden Umno yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung Umno 2011, yang bermula Selasa depan.
    
"Ini memandangkan pengalaman kita pada pilihan raya umum ke-12 memperlihatkan bahawa permasalahan dalaman yang tidak diselesaikan menjadi penyumbang utama kepada kekalahan banyak calon Umno dan Barisan Nasional (BN),"
katanya.
    
Katanya satu kajian akademik mendapati pemilihan calon yang baik mampu menyumbang sebanyak 31 peratus kemenangan parti manakala jika permasalahan dalaman dapat diselesaikan, ia boleh menyumbang lebih daripada 50 peratus.
    
Naib Presiden Umno itu menegaskan selain perlu memberi sokongan padu pada calon yang dipilih pucuk pimpinan, anggota parti hendaklah melupakan segala kepentingan peribadi bagi memberi kemenangan kepada calon.
    
"Saya hampir pasti Presiden dan Timbalan Presiden parti (Tan Sri Muhyiddin Yassin) tentunya akan memberi penekanan bahawa kita tidak boleh berkompromi dengan aspek kekalahan mana-mana calon hanya disebabkan oleh masalah yang tidak dirungkaikan di peringkat bahagian," katanya.
    
Ahmad Zahid berkata anggota parti juga perlu melipatgandakan usaha untuk menawan negeri yang dikuasai pembangkang - Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang - serta kembali menguasai majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.
    
Mengenai Perhimpunan Agung Umno, beliau berharap para perwakilan yang mengambil bahagian dalam perbahasan menekankan tentang perpaduan, usaha-usaha yang dijalankan kerajaan seperti Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Tranformasi Ekonomi (ETP) bagi difahami anggota parti dan sekaligus dapatmenerangkan kepada kumpulan sasar iaitu pengundi baru.
    
Kepada soalan mengenai pengaruh yang dimainkan media baru seperti blog, Twitter dan Facebook, Ahmad Zahid berkata pada pilihan raya umum yang lepas, media baru itu dilihat penyumbang terhadap penolakan rakyat terhadap calon BN.
    
"Media sosial telah menjadi satu faktor yang menyumbang kepada hakisan pengaruh politik kerana media sosial adalah satu pengantara media yang dianggap cukup berwibawa sehingga meminggirkan media arus perdana.
    
"Pihak antagonistik mengambil peluang kredibiliti media sosial tetapi selepas berada di khalayak lebih lima tahun, banyak maklumat dalam media sosial tidak mencapai tahap kredibiliti dan tidak berdasarkan fakta tetapi lebih kepada spekulatif, imaginatif dan hentam keromo menyebabkan kredibiliti pengamal media sosial menurun," katanya.
    
Beliau berkata inisiatif Perdana Menteri mewujudkan blog serta mempunyai akaun Twitter serta Facebook adalah tepat bagi menarik sokongan rakyat termasuk golongan belia yang mudah terdedah dengan pelbagai maklumat tidak tepat di Internet.
    
Menyentuh hasrat pembangkang untuk mengadakan pilihan raya secara berasingan dengan pilihan raya umum, Ahmad Zahid yang juga Anggota Parlimen Bagan Datoh berkata ia adalah sesuatu yang baik.
    
"Ini kerana ia akan memberi kelebihan kepada BN. Apabila semua pilihan raya di setiap negeri selesai, kita akan memberi tumpuan penuh kepada negeri yang dikuasai pembangkang dan sekaligus merampas semula negeri tersebut.
    
"Saya tidak fikir mereka akan menang kerana kebanyakan janji mereka dalam manifesto 2008 gagal ditunaikan dan rakyat tidak boleh lagi dibutakan dengan janji retorik mereka," katanya.


-BERNAMA


p/s..maklumat dari kawasan zahid sendiri di Perak mengatakan banyak janji janji pilihanraya lalu tidak di tunaikan olehnya.


Anda boleh saja pergi bertanya pada 'orang kanan' zahid di kawasannya.